Betamax, Betacord (Sony) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formaty video kasetowe: Cartrivision
Digital Audio Video:
Formaty dysków video:
Formaty kasetowe audio:
|
W mojej kolekcji znajdują się magnetowidy formatu BETA (BETAMAX oznaczone przez SONY, BETACORD oznaczone przez SANYO), które oferują znacznie lepszą jakość obrazu i dźwięku w porównaniu do standardu VHS. Poniżej opisane są zalety systemu Beta, który został opracowany przez firmę SONY i wprowadzony na rynek w 1975 roku. Obraz na taśmie wideo jest zapisywany przez wirujące głowice na ukos (tzw. helikalny system zapisu) od jednej krawędzi do drugiej. Kąt nachylenia i wielkość bębna wizyjnego decydują o długości ścieżki i jakości zapisu. Tabela poniżej przedstawia porównanie tych dwóch systemów. .
format video BETA (SUPERBETA) VHS (VHS-HQ) rozdzielczość pozioma (linie) 270 (290) 230 (240) średnica bębna (mm) 74,5 62 kat nachylenia głowic ±7º ±6º długość ścieżki wizyjnej w (m/s) 5,83 4,85 szerokość ścieżki wizyjnej (μm) 33 49 prędkość przesuwu taśmy (cm/s) 1,87 2,34 zużycie taśmy na 1 godzinę nagrania (m²) 0,86 1,07 dynamika obrazu 43dB 40dB szerokość ścieżki audio (μm) 1,00 1,05
szerokość taśmy (mm) 12.5 12.5
wymiary kasety
156x96x25
188x104x25 dynamika i pasmo dźwięku 50-8000Hz 40dB 70-8000Hz 40dB max długość nagrań (min) 215 300
Przy zwykłym użytkowaniu oznacza to niesamowite kolory, zwłaszcza kolor skóry ludzkiej, niebieski i zieleń, piękne odcienie żółtego, bardzo szeroką paletę barw i głęboką czerń. Obraz ten nie posiada zniekształceń i cechuje się wyjątkową stabilnością oraz płynnością ruchu, co odróżnia go od popularnej "kasetki". Dodatkowo, dzięki prawie 300 liniom rozdzielczości, obraz jest znacznie lepszy nie tylko od VHS, ale również od formatu Video 8mm i zbliżony jakością do profesjonalnego formatu U-Matic.
Jeśli chodzi o dźwięk, parametry fonii liniowej mono są podobne do tych z VHS, ale dźwięk w systemie BETA, mimo mniejszego przesuwu taśmy, jest znacznie lepszy. Zawiera mniejsze szumy, eksponowane pasmo średnie i bardzo przejrzyste tony wysokie, co sprawia, że jest ciepły i przyjemny dla ucha.
Unikalną trwałość taśmy uzyskano poprzez wyeliminowanie kręcącego się bębna. W magnetowidach systemu BETA tylko cienka płytka z głowicami wiruje, natomiast bęben pozostaje nieruchomy. Taśma jest wywlekana tylko przez jedno urządzenie, co chroni ją przed zagięciami podczas oplatania bębna. Sposób oplatania taśmy jest podobny do tego z formatu U-Matic, gdzie bęben znajduje się w wewnętrznym obrysie litery U. Opasanie taśmy jest lewoskrętne dla Betacorda i prawoskrętne dla Betamaxa. W magnetowidach Betamax taśma nie powraca do kasety podczas przewijania, co umożliwia błyskawiczne odtwarzanie i zapis.
Serce Betamaxa Serce Betacorda Ciekawostką jest to, że format BETA umożliwia prawidłowe nagrywanie programów z VHS i DVD kodowanych w systemie Macrovision.
W niektórych modelach formatu BETA możliwe jest nagrywanie dźwięku HiFi. W przeciwieństwie do VHS-HiFi, gdzie wysokiej klasy dźwięk jest zapisywany w głębszej warstwie taśmy przez dodatkowe 2 głowice (tzw. wybieranie głębokościowe), dźwięk HiFi w systemie BETA NTSC jest zapisywany razem z obrazem na znacznie wyższej częstotliwości, co daje reprodukcję dźwięku o absolutnie studyjnej jakości. Użytkownicy VHS-HiFi często doświadczają chwilowych zaników foni przy lekko zgiętej taśmie. BETA PAL zapisuje tak jak VHS HiFi.
Pod koniec lat 80. na rynek wprowadzono ulepszony format VHS, znany jako S-VHS. Porównywanie 400-liniowego SuperVHS z formatem BETA pod względem rozdzielczości jest trudne, ale ogólne wrażenia przemawiają na korzyść Betamaxu, gdzie obraz jest bardziej stabilny i kolorowy, a zakłócenia jednolitych barw praktycznie niezauważalne. Osobiście używam obu tych formatów i preferuję Betę ze względu na jej niesamowite kolory, podczas gdy Super VHS wypada dość "blado", nie wspominając o cyfrowych nowinkach typu DVD, które nieznacznie przekłamują wierność odtwarzanych barw.
. W odpowiedzi na Super VHS, SONY wprowadziło na rynek 500-liniową ED-BETĘ, ale niestety tylko w Japonii i USA. Profesjonalne wersje, takie jak BETACAM i późniejsza BETACAM SP, były najbardziej rozpowszechnionymi systemami studyjnymi w latach 90., a obecnie zastępowane są przez kolejne wersje studyjne, takie jak BETACAM SX, DIGITAL BETACAM i MPEG IMX, w tym również High Definition.
Innymi słowy, BETA IS BETTER. Zachęcam do odwiedzenia innych stron, szczególnie Palsite, gdzie udostępniam opis i fotografie mojego własnego Sanyo VTC 6000.
|