![]() |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formaty video kasetowe: Cartrivision
Digital Audio Video:
Formaty dysków video:
Formaty kasetowe audio:
|
Znajdujące się w mojej kolekcji magnetowidy formatu BETA (BETAMAX-oznaczenie SONY, BETACORD-oznaczenie SANYO) oferują znacznie lepszy obraz oraz dźwięk od standardu VHS. Walory systemu Beta opisane poniżej. System opracowany został przez firmę SONY i wprowadzony na rynek w 1975 roku. Obraz na taśmie video zapisywany jest przez wirujące głowice na ukos (tzw. helikalny system zapisu) od jednej krawędzi do drugiej, gdzie kąt nachylenia oraz wielkość bębna wizyjnego decydują o długości ścieżki a zatem i jakości zapisu. Tabela przedstawia porównanie tych dwóch systemów.
format video BETA (SUPERBETA) VHS (VHS-HQ) rozdzielczość pozioma (linie) 270 (290) 230 (240) średnica bębna (mm) 74,5 62 kat nachylenia głowic ±7º ±6º długość ścieżki wizyjnej w (m/s) 5,83 4,85 szerokość ścieżki wizyjnej (μm) 33 49 prędkość przesuwu taśmy (cm/s) 1,87 2,34 zużycie taśmy na 1 godzinę nagrania (m²) 0,86 1,07 dynamika obrazu 43dB 40dB szerokość ścieżki audio (μm) 1,00 1,05
szerokość taśmy (mm) 12.5 12.5
wymiary kasety
156x96x25
188x104x25 dynamika i pasmo dźwięku 50-8000Hz 40dB 70-8000Hz 40dB max długość nagrań (min) 215 300
A co to oznacza przy zwykłym użytkowaniu - fantastyczne
kolory zwłaszcza kolor skóry ludzkiej, kolor
niebieski i zieleń, piękne odcienie żółtego, bardzo szeroka paleta barw i
niesamowicie głęboka czerń. Brak zniekształceń i wyjątkowa stabilność
oraz płynność ruchu, w każdym razie nie
przypomina obrazu z popularnej "kasety". Dodając do tego rozdzielczość prawie 300 linii otrzymujemy obraz dużo lepszy nie tylko od VHS
ale od całkiem udanego formatu Video 8mm i jakością zbliżony do
profesjonalnego formatu U-Matic.
Dźwięk - parametry
fonii liniowej mono podobne do tych z VHS, lecz dźwięk w BECIE pomimo
mniejszego przesuwu taśmy jest naprawdę dużo lepszy; mniejsze szumy,
eksponowane pasmo średnie, bardzo przejrzyste tony wysokie, ciepły,
przyjemny w odbiorze.
Wyjątkową trwałość taśmy uzyskano poprzez wyeliminowanie
kręcącego się bębna
- w magnetowidach systemu BETA wiruje tylko cieniutka płytka z głowicami
- bęben jest nieruchomy. Taśma wywlekana jest tylko jednym zabierakiem;
chroni ją przed zagięciami podczas oplatania bębna. Sposób oplatania taśmy
jest podobny do tego z formatu U-Matic, bęben znajduje się w wewnętrznym
obrysie litery U. Opasanie lewoskrętne dla Betacorda i prawoskrętne dla
Betamaxa. W magnetowidach Betamax taśma
nie powraca do kasety w czasie przewijania co umożliwia błyskawiczne
odtwarzanie i zapis. Serce Betamaxa Serce Betacorda Ciekawostka - BETA umożliwia prawidłowe
nagrywanie programów z VHS i DVD kodowanych w systemie Macrovision. W niektórych modelach format BETA umożliwił oczywiście zapis dźwięku HiFi. W przeciwieństwie do VHS-HiFi, gdzie wysokiej klasy fonia zapisywana jest w głębszej warstwie taśmy (tzw. wybieranie głębokościowe) przez dodatkowe 2 głowice, dźwięk HiFi BETY zapisywany jest razem z obrazem na znacznie wyższej częstotliwości co dodatkowo daje reprodukcję dźwięku z absolutnie studyjną jakością. Użytkownicy VHS-HiFi z pewnością wiedzą też o częstych chwilowych zanikach foni przy nawet lekko zgiętej taśmie. BETA nie zna tego problemu.
Pod koniec lat 80-tych wprowadzono na rynek
ulepszony format VHS a właściwie całkiem nowy system S-VHS. Trudno jest
tu porównywać 400 liniowy SuperVHS z opisanym tu formatem po względem
rozdzielczości, natomiast wrażenia ogólne przemawiają za Betamaxem,
obraz jest bardziej stabilny i kolorowy, zakłócenia jednolitych barw
praktycznie niezauważalne. Używam nadal tych dwóch formatów i preferuję
Betę właśnie za niesamowite kolory a Super VHS wypada przy niej
dosłownie dość "blado", nie wspominając o cyfrowych nowinkach typu DVD,
które mówiąc delikatnie przekłamują nieco wierność odtwarzanych barw. W odpowiedzi na Super VHS, SONY wypuściła na
rynek 500-liniową ED-BETĘ, niestety
tylko w Japonii i USA. Profesjonalna wersja tzw. BETACAM a później BETACAM SP były najbardziej rozpowszechnionymi
systemami studyjnymi w latach 90-tych, zastępowane
obecnie przez kolejne wersje studyjne w tym High Definition: BETACAM SX oraz DIGITAL BETACAM
i MPEG IMX. Innymi słowy BETA IS BETTER. Zapraszam na inne strony,
polecam Palsite na której jest też mój skromny udział - Sanyo VTC 6000
opis oraz fotografie mojego autorstwa.
|